کمونیسم حالا یک علم است !

اکبر آقا در یک سفری ، برای دوستانش ثابت میکند که کمونیست علم نیست بلکه یک دیدگاه یا نظریه یا فلسفه یا روشی در سیاست است … یعنی هر تئوری یا تفکری که هزاران برداشت و تعریف مختلف بشود از آن کرد، قطعا علم نیست …

من مخالف بودم که چرا رفتی دنیای زیبای ذهنی عده ایی را خراب کردی …؟

اکبر گفت بگذارم در جهل بمیرند ؟ گفتم بله بگذار تا در نگاه خودش بمیرد و نه در واقعیتی دردناک و تلخ غرق شود …

از دیر باز افراد موسوم به کمونیست خیلی ها را شخصا میشناختم و میشناسم انسانهای فداکار و قابل احترامی هستند . اما وقتی همانها در قرن ۲۱ از کمونیسم دفاع میکنند فقط قابل ترحم میشوند !

زمان حاکم شدن ابدی یک فرد با تفکر ذهنی و فلسفی و دینی برای جوامع میلیونی گذشته است . حکومت اسلامی در ایران که خامنه ای برای همیشه رهبرش است و در روسیه یک فردی مثل پوتین هی رئیس میشود . این بخشهای جغرافیایی زمین از نظر تاریخی و فرهنگی گذشته معیوب خودشان را دارند . اصلا پلوالیسم بلد نیستند ! جامعه روسیه طی حدود یک قرن سرکوب توسط نظام کمونیستی حالا به همان روش سرکوب شدن انگار عادت دارد . بدون یک دیکتاتور نمیتواند زندگی کند .

اگر منظور از انواع کمونیست همان تجربه شکست خورده قرن ۲۰ شوروی سابق است با تمام علائم و شعائرش ، اعم از حذف خونین مخالفان تا اردوگاه اجباری سیبری تا جنایتهای دیگر … که دارید وقت تلف میکنید .

این روزها اسم کمونیست با هر پسوند و پیشوندی میآید تن و بدن مردم میلرزد . این روزها اسم کمونیست تداعی کننده بدترین نوع دیکتاتوری و سرکوب خونین و خفقان استالین و شوروی سابق است . آنها که فکر میکنند در این شعار صداقت دارند همین فردا به جغرافیایی کمونیستی کوچ کنند که اثری از سرمایه داری ندارد . تا جایی که قابل فهم است مردم ایران عاشق رفتن به سرزمین پوتین و چاورز و کره شمالی … نیستند . فعلا برای رسیدن به همین سرمایه داری پر از مشکلات تلاش میکند .

هر تئوری ذهنی و نظریه ای در ابتدا علم نیست . بعد از یک پروسه مشخص عملی چه در آزمایشگاه و چه جامعه ، به راحتی قالب علمی میگیرد . کمونیستی که در اوائل قرن ۲۰ ظهور کرد ، در ابتدا کسی نمیدانست قرار است چه بشود و چگونه ؟ مطابق نوشته ها و گفته های فلاسفه قرار بود بورژوازی را پرش کنند و از فئودالیسم به سوسیالیسم برسند . اما در عمل مشخص شد که این مرحله کمونیستی ربطی به بعد از سرمایه داری ندارد . کمونیستی که بشریت تجربه کرد ، در اوائل قرن ۲۰ ظهور کرد و در اواخر قرن غروب کرد… آخرین حلقه از دوران فئودالیسم و به گذشته مربوط است .

زمانی تئوری های مارکس جدید و انقلابی مینمود . حالا بعد از یک قرن و جدید شدن تمامی اشکال و الزامات زندگی ، آویزان ماندن به همان تئوری های قرن پیش یعنی ارتجاع وامانده … زمانی بورژوازی هم در مقابل فئوداللیسم انقلابی مینمود …

طبعا سرمایه داری انبوهی معایب دارد و به قول خوشان در حال کندن گور بشریت هستند . اما شخصا فکر میکنم این آخر قصه نیست هنوز زمان و قدرت مانور دارد توان اصلاح خودش را دارد . اما کمونیسم تجربه شده در قرن پیش یعنی همان آخرین حلقه دوران فئودالیسم ، سالهاست زمانش تمام شده است . اینکه سرمایه داری همین تاریخ تمام شده ها را هنوز مصرف میکند ، دلیل بر مثبت بودنشان نیست . اینکه امروز پوتین و چاورز و چین…کنار خامنه ای و طالبان هستند عجیب نیست ، یک علم است .

اگر هم منظور از کمونیسم تجربه خونین قرن پیش فئودالهای متمرکز در شووی سابق نیست پس باید جدید باشد . برای معرفی این مولود جدید از نسخه اقتصادی مقابل سرمایه داری شروع کنید . اسمش را هم حتما عوض کنید .

۱۲.۰۱.۲۰۲۲

اسماعیل هوشیار

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate